pAGINA'S
Home
Ons aanbod
Blogs
Contact
BLOGS
OVER ONS
Winkler Prinsstraat 5
9403AZ, Drenthe
Tel: +31 6 373 525 92
Kvk: 72479353


Wij staan door onze workshops dagelijks in contact met scholen en de leerlingen.
Na keer op keer hetzelfde te hebben gezien hebben wij hier 7 tips voor een veel leukere les!
7 Tips Voor Een Leukere Les
Wanneer je les geeft kan het soms lastig zijn om alsmaar leuke nieuwe dingen te blijven verzinnen om met de klas te doen. Je wilt de klas graag een leuke les bezorgen, maar soms heb je gewoon even geen inspiratie meer hoe je dit kunt doen. Gelukkig hebben wij een aantal leuke tips voor je op een rijtje gezet!
Wanneer je les geeft ben jij als docent normaal gezien voornamelijk aan het woord. Logisch, want jij wilt de leerlingen iets meegeven. Echter kan het ook leuk zijn om de rollen zo nu en dan om te draaien tijdens de les! Laat de leerling een keer aan het woord voor de klas.
Laat de leerling bijvoorbeeld een les voorbereiden over een bepaald onderwerp wat jullie op dat moment behandelen tijdens de lessen. Of behandel een krantenartikel, het journaal of ies anders! Er zijn erg veel leuke manieren om de leerling de les
Naast dat het voor de leerling een grote zelfvertrouwen boost geeft wanneer de leerling een les geeft voor de klas, heeft het ook vele andere voordelen. Zo voelt de leerling zich ook betrokken tijdens de les, krijgt de leerling een groter gevoel voor verantwoordelijkheid en leert de leerling de stof beter! Doordat de leerling zelf de stof aanleert aan anderen, neemt hij/zij de stof nog bewuster op en zal dit steeds sterker worden opgeslagen in het brein van de leerling.
Daarnaast, als de leerling al het werk doet is dat ook wel zo lekker voor jezelf! Even de beentjes strekken en toekijken hoe de les wordt verzorgd door iemand anders! (als het escaleert in de klas doordat je niks meer doet zijn wij niet verantwoordelijk).
Jouw leerlingen leven in een tijd waar ze volledig opgroeien met technologie, afhankelijk van de leeftijd heeft waarschijnlijk bijna elke leerling een mobieltje en hebben ze heel Netflix en YouTube al leeggetrokken. Waarschijnlijk weten ze soms ook nog meer over de computer dan jij, het is als een tweede natuur voor ze. Maak hier goed gebruik van!
Geef je leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om foto’s te maken en achteraf te bewerken. Ze kunnen dezelfde foto gemakkelijk bewerken met een digitaal bewerkingsprogramma. Zo zien ze de mogelijkheden van technologie, en de beperkingen! Voor het gemak heb ik een lijstje gemaakt met een aantal handige gratis programma’s waarmee je foto’s kunt bewerken.
Handige programma’s voor fotobewerking:
– Canva; gratis en gemakkelijk in gebruik, geschikt voor de pc
– Photoscape X; gratis en geschikt voor de smartphone
– Adobe Photoshop Express; gratis en geschikt voor de smartphone
– Pixlr; gratis en gemakkelijk in gebruik, geschikt voor de pc
Let op! Gebruik alleen technologie als je er verstand van hebt. Regelmatig geven leerlingen aan dat ze het vervelend vinden als de docent zelf niet begrijpt hoe technologie werkt maar er wel iets over wil vertellen. Neem van te voren bijvoorbeeld even het programma door en oefen zelf met het maken van foto’s!
Wanneer je les geeft kun je al gauw verzonken raken in de lesstof en de volle invulling van de les. Het is goed om de leerlingen zoveel mogelijk mee te willen geven, maar dit kan ook averechts werken. Als je een les op de planning hebt staan waarin je veel informatie wilt geven aan de leerlingen kun je er verstandig aan doen om een leuke energizer toe te voegen aan de les.
Een energizer is een korte onderbreking van de les waarin de leerlingen even totaal iets anders doen dan waar ze mee bezig zijn. Dit kan een kort spelletje zijn, een actieve activiteit of iets anders! Wij hebben een leuke energizer voor je bedacht en uitgeschreven.
Leuke energizer: Wie is het?
Tijdens deze energizer neem je als spelleider een leerling uit de klas in gedachten en laat je de leerlingen raden wie je in gedachten hebt. Het spelletje lijkt heel erg op het bekende spel ‘Wie Is Het?’. Wanneer je iemand hebt gekozen gaat iedereen uit de klas staan. Om de beurt stelt iemand uit de klas een vraag aan de spelleider om er achter te komen wie de spelleider in gedachten heeft.
De leerling kan bijvoorbeeld de vraag stellen: ‘Heeft hij/zij een bril?’. Wanneer de persoon die je in gedachten hebt geen bril op heeft beantwoord je deze vraag met ‘Nee’. Alle leerlingen uit de klas met een bril mogen gaan zitten. ‘Beantwoord je de vraag met ‘Ja’ dan mag iedereen zonder bril gaan zitten. Vervolgens komt de volgende vraag en zo ga je door. Hoeveel vragen heeft de klas nodig om achter de persoon te komen die je in gedachten hebt?
Variant: Laat een leerling het spel leiden en iemand in gedachten houden of speel dit spel met bijvoorbeeld bekende artiesten. (dit is wel wat moeilijker).
Ken je de app Noisedown al? Met deze app meet je het geluid in het lokaal in het aantal decibel. De klas heeft samen de verantwoordelijkheid om niet boven een bepaalde decibel uit te komen.
Zo moeten leerlingen samenwerken en worden ze bewust van het mega geluid dat ze soms samen kunnen produceren. Ook leuk wanneer de les is afgelopen om met de leerlingen te proberen het aantal decibel zo hoog mogelijk te krijgen! Wel zo slim om jezelf van te voren even te verzekeren tegen gehoorschade!
Het is erg leuk wanneer leerlingen hun creativiteit kwijt kunnen tijdens de les.
Wij hebben een hele leuke opdracht bedacht voor tijdens de les.
Basis onderwijs:
Laat de leerlingen een droomwereld bekenden waarin alles mogelijk is. Het is erg belangrijk dat de leerlingen tijdens deze opdracht proberen out of the box te denken. Hoe heet deze wereld? Wat gebruiken ze voor betaalmiddel op deze wereld? Zijn er speciale regels? Hoe zien de mensen er uit? Wat eten ze? De leerlingen mogen letterlijk alles bedenken.
Voortgezet onderwijs:
Laat de leerlingen een droom business bedenken! Alles is mogelijk in dit bedrijf en er is geen tekort aan budget. Wat doet het bedrijf? Wat is het nut van het product/dienst dat het bedrijf aanbiedt? Maakt het bedrijf bijvoorbeeld vliegende eilanden met windturbines voor schone energie? De leerlingen mogen lekker out of the box denken, ze mogen creatief zijn!
Eventueel kun je de leerlingen dit later laten presenteren voor de klas, ook erg leuk!
Net een les gehad, gauw wat drinken, snel door naar de volgende les: zowel leerlingen als leerkrachten hebben soms bijna geen seconde rust als ze op school zijn.
Tijd om zelf wat rust in te bouwen dus! Zoek een moment tijdens de les om de leerlingen en jezelf even rust te gunnen. Laat de leerlingen een paar minuten met hun hoofd op hun armen liggen, zet rustige muziek aan of laat de leerlingen iets anders doen: in het begin misschien een beetje gek, maar de leerlingen gaan dit rustmoment enorm waarderen!
Heb je nou meer inspiratie nodig hoe je een leukere les kunt geven? Of wil je een keer iets anders proberen? Laat een gastdocent een leuke les geven of nodig een workshopleider uit voor een leuke workshop(dag)!
Wanneer de leerlingen elke dag les krijgen van dezelfde docenten kan het ook wel leuk zijn als er eens andere mensen voor de klas staan. Het kan erg leuk zijn voor de leerlingen wanneer jij iemand anders wat laat vertellen tijdens jouw les. Leerlingen vinden het vaak te gek als iemand met een interessant verhaal of talent hierover komt vertellen en meer laat zien! Denk bijvoorbeeld aan een rapper, beatboxer of een danser!
Vanuit Workshoppers organiseren wij workshops voor vele scholen en bedrijven. Zou je jouw leerlingen graag een workshop willen geven dan kunnen wij dit ook voor je organiseren! Wij staan dagelijks in contact met vele artiesten en kunstenaars. Met onze ruime ervaring en aanbod in workshops, projectdagen en voorstellingen zijn wij zijn wij in staat om een hele leuke dag neer te zetten. Mocht je dit interessant vinden neem dan onderaan contact met ons op via ons contactformulier en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Ik hoop dat je met deze tips je lessen leuker kan maken!
Voor interesse verwijs ik je graag door naar het contactformulier op de website of de grote knop hieronder.
Ook is het mogelijk om te bellen naar ons telefoonnummer voor meer informatie!
Lees hier meer over de ervaringen van onze klanten tijdens onze workshops, projectdagen en voorstellingen.
Home
Ons aanbod
Blogs
Contact
Winkler Prinsstraat 5
9403AZ, Drenthe
Tel: +31 6 373 525 92
Kvk: 72479353